Арганізацыя адукацыйнага працэсу ва ўстанове дашкольнай адукацыі ў летні перыяд ўключае аптымальнае чаргаванне спецыяльна арганізаванай і нерэгламентаванай дзейнасці выхаванцаў. Пры гэтым неабходна ўлічваць, што ў перыяд летняй аздараўленчай кампаніі павялічваецца час знаходжання выхаванцаў на свежым паветры, скарачаецца колькасць часу, адведзенага на правядзенне спецыяльна арганізаванай дзейнасці.
Змест адукацыі выхаванцаў у летні перыяд рэалізуецца ў партнёрскай дзейнасці дарослага з выхаванцамі, якая прадугледжвае:
- уключанасць педагога ў дзейнасць нароўні з выхаванцамі;
- добраахвотнае далучэнне выхаванцаў да дзейнасці (без псіхічнага і дысцыплінарнага прымусу);
- свабодныя зносіны і перамяшчэнне выхаванцаў падчас дзейнасці;
- адкрытае часовае завяршэнне дзейнасці (кожны працуе ў сваім тэмпе);
- інтэграцыю мастацка-эстэтычнай і фізкультурна-аздараўленчай дзейнасці з іншымі відамі дзіцячай дзейнасці (пазнавальнай практычнай, зносінамі, гульнявой, працоўнай і інш.).
У перыяд летняга аздараўлення прыярытэтным з'яўляецца арганізацыя дзейнасці выхаванцаў фізкультурна-аздараўленчай і мастацка-эстэтычнай накіраванасці, якая ажыццяўляецца ў спецыяльна арганізаваных формах, рэгламентаваных тыпавым вучэбным планам дашкольнай адукацыі, па адпаведных адукацыйных абласцях (“Фізічная культура”, “Выяўленчае мастацтва”, “Музычнае мастацтва”, “Мастацкая літаратура”) і нерэгламентаванай дзейнасці выхаванцаў, якая ўключае:
- самастойную дзейнасць ва ўмовах створанага педагагічнымі работнікамі прадметна-развіваючага адукацыйнага асяроддзя, якое забяспечвае кожнаму дзіцяці магчымасць выбраць дзейнасць па інтарэсах і якая дазваляе яму ўзаемадзейнічаць з аднагодкамі або дзейнічаць індывідуальна;
- арганізаваную педагагічным работнікам дзейнасць выхаванцаў, накіраваную на рашэнне адукацыйных задач.
Фізкультурна-аздараўленчая праца ўключае:
- ранішнюю гімнастыку;
- фізкультурныя заняткі (гульнявога, сюжэтнага, тэматычнага віду);
- рухомыя гульні і фізічныя практыкаванні на прагулцы;
- актыўны адпачынак (фізкультурны вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя);
- самастойную рухальную дзейнасць;
- загартоўванне.
Ранішняя гімнастыка праводзіцца штодня на паветры. У яе змест з улікам узроставых асаблівасцяў выхаванцаў могуць быць уключаны:
- комплекс агульнаразвіваючых практыкаванняў;
- абыгрыванне сюжэту;
- 3-4 рухомыя гульні;
- фізічныя практыкаванні з выкарыстаннем паласы перашкод, прасцейшых трэнажораў;
- аздараўленчы бег на ўчастку;
- элементы рытмічнай гімнастыкі, танцавальныя рухі, карагоды і інш.
У летні перыяд ствараюцца спрыяльныя ўмовы для рухальнай актыўнасці выхаванцаў і ўзмацнення аздараўленчага ўздзеяння фізічных практыкаванняў.
Фізкультурныя заняткі на паветры накіраваныя на:
- павышэнне адаптыўных і функцыянальных магчымасцяў арганізма выхаванцаў на аснове комплекснага выкарыстання фізічных практыкаванняў, рухомых гульняў у спалучэнні з прыроднымі сродкамі аздараўлення (сонца, паветра, вада, кліматычныя ўмовы) і гігіенічнымі фактарамі (наяўнасць спартыўнага адзення і абутку, гігіена месцаў правядзення заняткаў і інш.);
- пашырэнне рухальнага вопыту дзяцей; замацаванне і ўдасканаленне практыкаванняў у хадзе, бегу, скачках, лажанні, кіданні; развіццё фізічных якасцяў (сілы, хуткасці, спрыту, вынослівасці, гнуткасці); авалоданне элементамі спартыўных гульняў, тэхнікай спартыўных практыкаванняў за кошт аптымальнага і варыятыўнага прымянення прадметнага фізкультурна-развіваючага асяроддзя, адэкватнага ўзросту і здольнасцям выхаванцаў.
Пры арганізацыі рухомых гульняў і фізічных практыкаванняў на прагулцы асаблівая ўвага надаецца індывідуальнай працы з выхаванцамі. Падбор матэрыялу ажыццяўляцца з улікам асаблівасцяў рухальнага развіцця дзяцей ранняга і дашкольнага ўзросту. Варыянтамі арганізацыі рухомых гульняў і фізічных практыкаванняў на прагулцы з'яўляюцца:
- комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) і фізічных практыкаванняў з пэўнай накіраванасцю (у тым ліку сюжэтнай);
- прафілактыка парушэнняў паставы і плоскаступнёвасці;
- развіццё каардынацыйных здольнасцей;
- развіццё фізічных якасцяў;
- удасканаленне рухальных уменняў і навыкаў (выкананне знаёмых рухаў у новых спалучэннях, з незвычайных зыходных палажэнняў, у незвычайных умовах і да т.п.).
- элементы спартыўных гульняў (баскетбол, футбол, настольны тэніс, гарадкі і інш.) і спартыўныя практыкаванні (катанне на веласіпедзе, самакаце і інш.).
- гульні з элементамі спартыўнага арыентавання.
- комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) з рознымі відамі асноўных рухаў, якія развіваюць творчую актыўнасць і самастойнасць выхаванцаў.
Актыўны адпачынак (фізкультурны вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя) як форма калектыўнага, актыўнага адпачынку, комплексна вырашае аздараўленчыя, адукацыйныя і выхаваўчыя задачы, спрыяе развіццю ў дзяцей умення творча выкарыстоўваць рухальны вопыт ва ўмовах эмацыйных зносін з аднагодкамі, падахвочвае кожнае дзіця да максімальнага праяўлення сваіх здольнасцяў.
Самастойная рухальная дзейнасць з'яўляецца адным з структурных кампанентаў рухальнага рэжыму ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Менавіта ў гэтым выглядзе дзейнасці дзіця ў найбольшай ступені можа праявіць узровень сваіх рухальных, гульнявых, камунікатыўных уменняў. Самастойная рухальная дзейнасць узнікае па ініцыятыве дзіцяці і праходзіць пад наглядам дарослага, пры яго ўскосным кіраўніцтве. Для яе разнастайнасці ў перыяд летняга аздараўлення ў дашкольнай установе адукацыі створаны наступныя ўмовы:
- уключэнне ў рэжым дня часу на самастойную рухальную дзейнасць (раніцай, пасля сняданку, на прагулках, пасля сну, у розных відах дзейнасці);
- забеспячэнне неабходным спартыўным інвентаром (абсталяваннем) для выканання фізічных практыкаванняў на паветры;
- прадастаўленне дастатковага месца для рухаў, выканання фізічных практыкаванняў;
- індывідуалізацыя (дыферэнцыяцыя) фізічных практыкаванняў з улікам узроўняў (гіперрухомыя, маларухомыя, аптымальна рухомыя дзеці) і тыпаў рухальнай актыўнасці выхаванцаў.
Загартоўванне з'яўляецца важным сродкам умацавання здароўя выхаванцаў пры ўмове, што яно арганічна ўключана ў комплекс фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў і ўяўляе сабой пэўную сістэму, простую ў выкананні і якая адказвае індывідуальным асаблівасцям здароўя і развіцця дзяцей.
Метады загартоўвання ўключаны ў рэжымныя працэсы, выкарыстоўваючы натуральныя прыродныя фактары (паветра, ваду, рассеяныя прамяні сонца):
- штодзённыя аздараўленчыя прагулкі (не радзей двух разоў на дзень агульнай працягласцю не менш 3г 20 мін – 4г у залежнасці ад рэжыму ўстановы дашкольнай адукацыі);
- шматразовае мыццё на працягу дня;
- паласканне поласці рота вадой пакаёвай тэмпературы пасля кожнага прыёму ежы;
- дзённы (начны) сон пры адчыненых вокнах (пазбягаючы скразнякоў);
- хада басанож на працягу дня: да і пасля сну, у любы час па жаданні дзяцей (ад 2-5 мін у групе першага ранняга ўзросту да 15-20 мін у старэйшай групе); па траве, пяску.
Мастацка-эстэтычная праца ўключае:
- выяўленчую дзейнасць (маляванне, лепка, аплікацыя ,канструяванне, дзіцячы дызайн);
- музычную дзейнасць выхаванцаў;
- азнаямленне з творамі мастацкай літаратуры і фальклору.
Пры арганізацыі выяўленчай дзейнасці выхаванцаў у летні аздараўленчы перыяд важным з'яўляецца:
- разгляданне твораў выяўленчага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, якія адлюстроўваюць прыгажосць прыроды;
- правядзенне мастацка-дыдактычных гульняў, накіраваных на развіццё ў дзяцей уяўленняў аб форме, колеры;
- эксперыментаванне з выяўленчымі, прыроднымі і дадатковымі матэрыяламі;
- уключэнне ў адукацыйны працэс творчых заданняў, якія спрыяюць развіццю творчага ўяўлення выхаванцаў (прыдумванне новых вобразаў, падбор каляровых спалучэнняў, дапаўненне раней створаных сюжэтаў з дапамогай разнастайных матэрыялаў і тэхнік, маляванне з натуры (дрэў, кветак), крэйдамі на асфальце, палачкамі на пяску);
- асваенне нетрадыцыйных тэхнік малявання (гратаж, пальчыкавы жывапіс, манатыпія, пластылінаграфія, набрызг, флоратыпія, ніткаграфія і інш.);
- лепка з гліны, пластыліну, салёнага цеста (аб'ёмныя малюнкі, дэкаратыўныя пласціны);
- аплікацыйная дзейнасць (стварэнне плоскасных, паўаб’емных малюнкаў; аб’ёмных аплікацый ў тэхніцы папяровай пластыкі (з палос, пакамячанай паперы; аплікацый з элементамі фларыстыкі і інш.);
- тэхнічнае канструяванне (з канструктыўнага матэрыялу, дэталей канструктараў) і мастацкае (з паперы, кардона, прыроднага і дадатковага матэрыялаў);
- дзіцячы дызайн: аранжыроўкі (букеты, карціны з раслін, біжутэрыя са штучнага і прыроднага матэрыялу і інш.); дызайн адзення (праектаванне масак, галаўных убораў, касцюмаў для святаў і забаў); дэкаратыўна-прасторавы дызайн (інтэр'ер лялечнага кутка, стварэнне дэкаратыўных пано і інш.).
У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага камфорту дзяцей мэтазгодным з'яўляецца:
- уключэнне выяўленчай дзейнасці ў дзіцячыя святы;
- правядзенне забаў, якія ўключаюць эксперыментаванне дзяцей з выяўленчымі і прыроднымі матэрыяламі, садзейнічаюць замацаванню уяўленняў аб відах, жанрах мастацтва, сродках мастацкай выразнасці, конкурсаў з рознымі намінацыямі;
- арганізацыя творчых майстэрняў, займальных гульнятэк, гульняў з пяском.
У летні аздараўленчы перыяд пры арганізацыі музычнай дзейнасці выхаванцаў важным з'яўляецца:
- выкарыстанне музыкі ў рэжымных момантах;
- фонавае гучанне ўпадабаных дзецям вакальных і інструментальных твораў;
- правядзенне музычна-дыдактычных гульняў і заданняў, музычных віктарын;
- уключэнне ў адукацыйны працэс музычных твораў, якія ўвасабляюць “летнія” вобразы (А. Вівальдзі, П. І. Чайкоўскага і інш.);
- сольнае і калектыўнае музыцыраванне;
- самастойная музычная дзейнасць дзяцей (выкананне песень і танцаў, арганізацыя сюжэтна-ролевых гульняў з «музычнымі» сюжэтамі).
- на прагулцы, экскурсіі можна арганізаваць музычныя гульні пад спевы, карагоды, музыцыраванне на самастойна вырабленых цацках-інструментах (шэйкеры з разнастайнымі напаўняльнікамі, міні-кастаньеты і барабанчыкі), з выкарыстаннем бытавых прадметаў (грабянец, вядзерца, папера і цэлафан); музычна-творчыя гульні, якія прадугледжваюць выкарыстанне «першаэлементаў» музыкі – воплескаў, прытопаў, пстрычак і да т.п., вакальныя і рухальныя імправізацыі, звязаныя са з'явамі назіранння.
Віды музычных гульняў, якія выкарыстоўваюцца ў музычнай дзейнасці:
- Камунікатыўныя музычныя гульні, гульні-танцы.
- Музычныя гульні са спевам, карагоды.
- Рухомыя музычныя гульні, змест якіх накіраваны на:
- развіццё ўспрымання сродкаў музычнай выразнасці з дапамогай культуры руху;
- фарміраванне асноўных рухальных уменняў і навыкаў, арыенціроўкі ў прасторы;
- фарміраванне ўяўленняў аб музычнай форме, музычных жанрах, танцавальных рухах;
- развіццё музычна-творчых здольнасцяў.
- Гульні з музычнымі інструментамі.
- Музычныя гульні-рэлаксацыі.
У працы з дзецьмі дашкольнага ўзросту ў летні перыяд асаблівае значэнне мае далучэнне дзяцей да твораў мастацкай літаратуры і фальклору. Творы мастацкай літаратуры і фальклору, рэкамендаваныя вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі, уключаюцца ва ўсе рэжымныя працэсы і віды дзіцячай дзейнасці. Формы дзейнасці, у якой прымяняецца мастацкае слова, вызначаюцца педагагічнымі работнікамі з улікам умоў установы дашкольнай адукацыі і яе дзейнасці ў летні аздараўленчы перыяд.
Выкарыстаныя крыніцы:
- Вучэбная праграма дашкольнай адукацыі. – Мінск: Нац.ін-т адукацыі, 2019.
- Инструктивно-методическое письмо Министерства образования Республики Беларусь «Об организации летнейоздоровительной работы в учреждениях дошкольного образования»(утверждено заместителем Министра образования Республики Беларусь 22.05.2015).
Намеснік загадчыка па асноўнай дзейнасці Н.Э.Шушкевіч